(چارت تولد مولانا)

 

نویسنده: برزو قادری

توضیح: مقاله حاضر در نشریه ستاره‌بینی ودایی (Vedic Astrology) شماره ۲، سال ۲۰۰۸ نیز به زبان انگلیسی منتشر شده است.

 

جویان بُدَم روز و شبت در ذکر گویان یا ربت

چون باز کردم دیده را دیدم که هم جویان تویی

(دیوان شمس، غزل ۳۲۰۹)

 

چارت تولد را می‌توان آینه‌ای دانست که تمام جنبه‌های شخصیت انسان را بازمی‌تاباند و بازیهای کارمیک را آشکار می‌سازد. بررسی چارت اساتید و عرفا همواره نکات مشترکی را برای ما آشکار می‌سازد اما از سوی دیگر چارت هر کدام از عرفا می‌تواند رویکردی منحصر بفرد و ویژه را از توهم و مایا تا عشق کیهانی و الهی، که عرفا طی کرده‌اند، نشان دهد.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از مشهورترین عرفا و شعرای ایرانی، داستان عشقی جاودان را رقم زده است که انعکاس دهنده خرد و عبودیتی عظیم و غیرعادی در کلام اوست و می‌توانیم این نکته را با تحلیل چارت او نیز دریابیم. در این مقاله سعی شده است این نکته براساس اصول ستاره‌بینانه بیان شود.

 

درباره مولانا

آنطور که در «مناقب‌العارفین» و «نفحات‌الانس»، از قدیمی‌ترین منابعی که به زندگینامه مولانا هم پرداخته‌اند، ذکر شده است وی در ششم ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هجری قمری، معادل هفتم اکتبر ۱۲۰۷ میلادی، در شهر بلخ که جزو قلمرو پادشاهی ایران محسوب می‌شد، به دنیا آمد. پدر وی بهاالله ولد از استادان مورد احترام و از سرسپردگان به طریقت کبروی (پیروان شیخ نجم‌الدین کبرا) بود. مولانا تا ۲۴ سالگی، یعنی زمانی که پدرش درگذشت، تحت تعلیم و راهنمایی پدرش بود.

در زمان تولد مولانا، جو اجتماعی حاکم بر ایران، به ویژه برای صوفیان و فلاسفه، امن نبود، به همین دلیل نیز خانواده مولانا ایران را ترک کرده و به ترکیه که جزو امپراطوری روم محسوب می‌شد، مهاجرت کردند. به همین دلیل نیز گاهی اوقات او را با نام مولانا جلال‌الدین رومی خطاب می‌کنند. خانواده مولانا در حدود سال ۱۲۱۷ میلادی ایران را ترک کرد. مولانا نه تنها در مکتب پدرش بلکه در مشهورترین مدارس حلب و دمشق تحصیل کرد و در نهایت در حالی که تبدیل به یک فیلسوف و حکیم شده بود دوباره به قونیه بازگشت. مهمترین اتفاق زندگی او در ۶ دسامبر ۱۲۴۴ شکل گرفت، هنگامی که استاد بزرگ، شمس تبریزی، وارد قونیه شد و زندگی او را برای همیشه تغییر داد. او روح مولانا را بیدار کرده و با عشق کیهانی و الهی همسو کرد. مولانا در این رابطه چنین سروده است:

 

مرده بُدَم زنده شدم، گریه بُدَم خنده شدم                       دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

دیده سیرست مرا، جان دلیرست مرا                              زَهره شیرست مرا، زُهره تابنده شدم

گفت که دیوانه نه‌یی، لایق این خانه نه‌یی                       رفتم دیوانه شدم، سلسله بندنده شدم

گفت که سرمست نه‌یی، رو که ازین دست نه‌یی               رفتم و سرمست شدم وز طرب آکنده شدم

گفت که تو کشته نه‌یی، در طرب آغشته نه‌یی                  پیش رخ زنده کنش کشته و افکنده شدم

گفت که تو زیرککی مست خیالی و شکی                       گول شدم هول شدم وز همه برکنده شدم

گفت که تو شمع شدی قبله این جمع شدی                    جمع نی‌ام شمع نی‌ام دود پراکنده شدم

گفت که شیخی و سری پیش رو و راه‌بری                      شیخ نی‌ام پیش نی‌ام امر ترا بنده شدم

(دیوان شمس، غزل ۱۳۹۳)

 

براساس تعالیم صوفیه، شمس در جستجوی مولانا که آماده کشف حقیقت بود و فقط به یک استاد حقیقی نیاز داشت، از ایران به قونیه سفر کرد.

 

ای شمس تبریز از کرم ای رشک فردوس و ارم              تا چنگ اندر من زدی در عشق گشتم ارغنون

(دیوان شمس، غزل ۱۷۸۷)

 

مولانا و شمس چندین ماه را در جوار یکدیگر در انزوا و به دور از دنیای بیرون سپری کردند. این ارتباط مخالفتهای بسیاری در جامعه مذهبی آن زمان به دنبال داشت و به همین دلیل نیز شمس به ناگهان ناپدید شد. مولانا دارای اشعار فوق‌العاده‌ای است که اسرار عرفان و روش خودشناسی را آشکار می‌کنند. او دارای ۳ اثر منظوم است:

۱) دیوان شمس که حاوی ۴۰۰۰۰ بیت شعر است.

۲) مثنوی معنوی که حاوی ۲۵۶۳۲ بیت شعراست.

۳) رباعیات که حاوی ۳۳۱۸ بیت شعر است.

وی همچنین ۳ اثر نیز به نظم دارد:

۱) فیه مافیه

۲) مکاتیب

۳) مجالس سبعه

 

خون چو می‌جوشد منش از شعر رنگی می‌دهم                  تا نه خون‌آلود گردد جامه خون‌آلایی‌یی

(دیوان شمس، غزل ۲۸۰۷)

 

چارت مولانا

براساس تصحیحی که بر روی چارت وی انجام داده‌ام، او در ۷ اکتبر ۱۲۰۷ (تقویم میلادی) در ساعت ۲۳ و ۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه شب در شهر بلخ (۳۶ N 45 , 66 E 54) به دنیا آمده است.

طالع او خرچنگ است که حکمران آن ماه است، طالع استادانی مانند شری اروبیندو، همانگونه که دکتر فراولی به خوبی در کتاب «ستاره‌بینی روشن‌بینان» (Astrology of the Seers) خصوصیات صاحبان این طالع را بیان کرده است: «آنها خود را وقف می‌کنند، دوست داشتنی و شهودی هستند، حساس هستند و احساسات دیگران را به سرعت درک می‌کنند. قدرت تصویرسازی زیادی دارند هرچند ممکن است برخی وابستگی‌های ناخودآگاه این قدرت آنها را محدود کند…….».

ناکشاترای طالع پوشیا است که سمبل آن «گل»، «شیر» و یا «تیر» و حکمران آن بریهاسپاتی یا الهه کلام مقدس است. می‌دانیم که هرمز در این ناکشاترا به شرف می‌رسد و در این چارت نیز هرمز به عنوان سرور خانه نهم در همین ناکشاترا قرار دارد که نشان دهنده خرد شهودی، کلام قدرتمند، عبودیت و تمام اشکال عبادت است. پس او مانند تیری به این دنیا آمده است تا با کلام مقدس و عابدانه دارما را احیا کرده و برکات و رایحه‌ی خوش آن را فراگیر سازد. ماه به عنوان سرور طالع به طالع نگرش دارد و با هرمز شرف یافته نیز یک گاجاکساری یوگای قدرتمند می‌سازد. ناکشاترای ماه اوتاراشادها است که الهه‌های آن ویشوادواها یا پسران الهه دارما هستند. شاکتی آنها آپارادریسیا است که پیروزی بی‌چون و چرا را نصیب بومی می‌سازد.

                                                     چارت اصلی مولانا

راهو و کیتو در خانه‌های دوم و هشتم یعنی خانه‌های بیان و ارتباط فردی و جمعی قرار گرفته‌اند. چنین شرایطی را می‌توان در چارت نویسندگان، عرفا و استادان بزرگ دیگر نیز مشاهده کرد.

به عنوان مثال در چارت کریشنا مورتی راهو و کیتو در خانه‌های دوم و هشتم قرار دارند در حالی که سروران آنها در دو خانه کندرا به شرف رسیده‌‌اند.

چارت اصلی کریشنامورتی

در چارت مارک تواین، نویسنده مشهور، نیز کیتو و راهو در خانه‌های دوم و هشتم قرار دارند.

چارت اصلی مارک تواین

کیتو بینش ظریف و دانش خفیه به فرد می‌دهد و در خانه دوم می‌تواند نشانه بیان اسرار و دانش معنوی باشد. نکته جالب در چارت مولانا این است که سروران راهو و کیتو، خورشید و کیوان، هر دو در خانه‌های موکشا و در فاصله ۹-۵ از یکدیگر قرار دارند. بهرام در خانه پنجم در بیت‌الکوکب خود قرار دارد، خانه خلاقیت، یادگیری، تیزهوشی، تشرف و وقف.

تطبیق وقایع زندگی مولانا با داشاهای حاکم می‌تواند برای علاقه‌مندان ستاره‌بینی مفید باشد. مهاجرت مولانا و خانواده‌اش به ترکیه امروزی در داشای Ma/Sa (سال ۶۱۸ هجری قمری، ۱۲۲۱ میلادی) رخ داده است. کیوان در خانه‌ی ۱۲ و نگرش بهرام به خانه‌های ۱۱ و ۱۲ گویای چنین موقعیتی است. پدر مولانا در اواخر سال ۱۲۳۰ میلادی (Ra/Sa/Me) فوت کرده است. راهو در خانه هشتم قرار دارد در حالی که سرور آن، کیوان، از خانه ۱۲ به خانه ۹ نگرش دارد و تیر به عنوان سرور خانه هفتم از خانه پدر (ماراکا)، به خانه ۹ نگرش دارد. تیر سرور خانه نهم از مه طالع نیز محسوب می‌شود. روبرو شدن مولانا با شمس تبریزی اواخر ۱۲۴۵ میلادی (۶۴۲ هجری قمری) و در داشای Ju/Ju/Ma بوده است که به راحتی قابل تطبیق با اوضاع نمودار نجومی مولانا است. هرمز نه تنها سرور خانه ۹ است که در طالع قرار دارد و به ماه هم نگرش دارد بلکه معرف استاد و راهنمای معنوی نیز به حساب می‌آید. بهرام در بیت‌الکوکب خود در خانه پنجم نشسته است و در فاصله ۹-۵ از هرمز است و می‌تواند گویای عشقی دارمیک و سرآغاز تشرف و همدلی با پیر و استاد باشد. مرگ مولانا نیز در پنجم جمادی‌الاخر ۶۷۲ هجری قمری (Dec 24th, 1273) در داشای Sa/Ra/Sa اتفاق افتاده است. نه تنها کیوان سرور خانه ماراکای ۷ است بلکه در خانه ۱۲ و در ناکشاترای آردرا تحت حکومت راهو نشسته است. راهو خود در خانه ۸ و در ناکشاترای تحت حکومت خود قرار دارد. در مورد چارت مولانا و سایر افرادی که پیش از سال ۱۵۸۲ به دنیا آمده‌اند، باید در نظر داشت که تقویم فعلی میلادی از سال ۱۵۸۲ وضع شده است و قبل از آن از تقویم ژولیوس سزار استفاده می‌شده است لذا باید در نرم‌افزارهای مختلف این نکته را براساس مبانی نرم‌افزار در نظر بگیرید در غیر این صورت نتایج متفاوتی به دست خواهید آورد.

 

کلام مقدس

عوامل مختلفی را می‌توان برای تحلیل کلام فرد مورد استفاده قرار داد. عواملی مانند:

۱) خانه دوم

۲) برجی که در خانه دوم قرار گرفته است

۳) اثرات سیارات بر خانه دوم مانند مهمانی، نگرش و غیره

۴) یوگاهایی که در خانه دوم شکل گرفته‌اند

۵) سرور خانه دوم

۶) قدرت و ضعف خانه دوم و سرور آن براساس شادبالا و آشتاکاوارگا

۷) سیاره تیر به عنوان عامل کلام

۸) مشاهده همه عوامل فوق در چارت‌های فرعی

حال سعی می‌کنیم به بررسی موارد فوق در چارت مولانا، که پادشاه شعر عابدانه در میان استادن متصوفه محسوب می‌شود، بپردازیم.

نکته جالب در چارت مولانا هبوط سرور خانه دوم است. بنابراین بومی باید فردی کم‌حرف و ناتوان در بیان خویش باشد اما هبوط خورشید به دلایل مختلفی باطل شده است. خورشید نسبت به طالع و ماه در زاویه کندرا قرار گرفته است. سرور برج ترازو، برج هبوط خورشید، در بیت‌الکوکب خود قرار دارد و خورشید نیز وارگوتامایی قدرتمند شکل داده است (خورشید در چارتهای فرعی D.3، D.4، D.7، D.9، D10 و D12 نیز در برج ترازو قرار دارد).

عوامل فوق نشان‌دهنده فردی است که دست از بیان خویش برداشته و فقط از عشق صحبت می‌کند، عاری از منیت و سرشار از کلام الهی است. اصولاً می‌دانیم که سیاراتی که هبوط آنها به دلایل متعدد از بین می‌رود، قدرتی مافوق شرف پیدا می‌کنند. در این چارت سرور خانه‌ی دوم ظاهرا